Οι προσλήψεις στην Αττικό Μετρό και οι εκλογές

Αρχική | Δημόσια Διοίκηση | Πολιτικά Κόμματα | Οι προσλήψεις στην Αττικό Μετρό και οι εκλογές
image

Το 2004, ως «νέο» μέσο μεταφοράς, το Αττικό Μετρό προσφερόταν προκειμένου οι πολιτικές ηγεσίες να ικανοποιήσουν τις ανάγκες απασχόλησης των ψηφοφόρων τους. Αλλωστε, οι περίπου 1.400 θέσεις εργασίας αποτελούσαν δέλεαρ για τις κυβερνήσεις που μπορούσαν να τοποθετήσουν προσωπικό σε θέσεις εργασίας και μάλιστα καλά αμειβόμενες. Κάποιοι, οι πρώτοι, περισσότερους, κάποιοι ολιγότερους.

Η έναρξη λειτουργίας

Η «πρεμιέρα» του Μετρό το 2004 συνοδεύθηκε από την απασχόληση 1.140 εργαζομένων και, όπως έλεγαν τότε στα γαλάζια κομματικά γραφεία, οι περισσότερες εξ αυτών ήταν πράσινης απόχρωσης και με άρωμα Αιτωλοακαρνανίας. Εξ ου και εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Δ. Σ. της εταιρείας ανέλαβε συγγενικό πρόσωπο του πρώην υπουργού Μεταφορών κ. Χρήστου Βερελή.

Το 2004, ωστόσο, η κυβέρνηση αλλάζει. Το δίκτυο του Μετρό, εν τω μεταξύ, επεκτείνεται, μαζί και ο αριθμός των επιβατών του, και ευλόγως απαιτείται η πρόσληψη πρόσθετου προσωπικού, σύμφωνα άλλωστε και με το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας το οποίο προβλέπει τόσο τον αριθμό των εργαζομένων όσο και το ανώτατο όριο μισθοδοσίας για κάθε φάση του έργου.

Οι προσλήψεις τα πρώτα χρόνια της νέας διακυβέρνησης μοιάζουν να είναι ελεγχόμενες, όπως άλλωστε και το συνολικό κόστος μισθοδοσίας της ΑΜΕΛ που διατηρείται σε λογικά αλλά πάντως αρκετά σημαντικά επίπεδα, καθώς το προσωπικό (σ. σ. όπως και σε άλλες εταιρείες Μετρό ανά τον κόσμο) απολαμβάνει αποδοχών που υπερβαίνουν τον μέσο όρο του υπόλοιπου δημόσιου τομέα.

Ως προς τις νέες προσλήψεις, 37 άτομα προσλαμβάνονται το 2004, 15 το 2005, 36 το 2006, 81 το 2007 και φθάνουν τα 145 το έτος 2008. Την ίδια στιγμή, η μισθοδοσία κυμαίνεται μεταξύ 40 και 42 εκατομμυρίων ευρώ για να αυξηθεί στα 51,5 εκατομμύρια το 2007 και στα 57 εκατομμύρια το 2008, απόρροια προφανώς του πρόσθετου προσωπικού που προσελήφθη στην εταιρεία.

Ο Αύγουστος του 2009

Αυτό ωστόσο, που -πέραν της έρευνας Ρακιντζή- προκάλεσε συζήτηση ήταν η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού στο Μετρό, λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές του 2009. Σύμφωνα με το πόρισμα του Επιθεωρητή Δημ. Διοίκησης, το 2009 προσελήφθησαν 326 άτομα, εκ των οποίων η συντριπτική πλειονότητα λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές. Συγκεκριμένα, 210 προσλήψεις πραγματοποιήθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες σε διάστημα 23 ημερών, μεταξύ 12ης Αυγούστου και 4ης Σεπτεμβρίου 2009.

Πίσω από τον πυρετό προσλήψεων της εποχής και πέραν των αναπάντητων ερωτημάτων που προκαλεί το πόρισμα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής, αξίζει να σημειωθεί ότι βάσει του επιχειρησιακού σχεδίου του Μετρό, ήδη από το 2006, οι εργαζόμενοι το 2009 θα προσέγγιζαν τους 1.700, καθώς βάσει προγραμματισμού θα παραδίδονταν σε λειτουργία 10 νέοι σταθμοί και ένα νέο αμαξοστάσιο, στην περιοχή του Ελαιώνα.

Στο ερώτημα γιατί οι προσλήψεις έγιναν προκαταβολικά, στελέχη της τότε διοίκησης σημειώνουν ότι απαιτείτο μακρύς χρόνος εκπαίδευσης του προσωπικού που κυμαίνεται από 3 έως 12 μήνες, πριν μπορέσει να είναι λειτουργικό. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η αύξηση του προσωπικού, πέραν των νέων σταθμών που τελικά δεν παραδόθηκαν λόγω της εμπλοκής με τη Siemens, εξηγείται και από την, ήδη από τον Μάρτιο του 2008, επέκταση του ωραρίου λειτουργίας του Μετρό, Παρασκευή και Σάββατο.

Σύμφωνα με το ίδιο πόρισμα, πάντοτε, οι προσλήψεις της περιόδου εμφανίζουν κάποια ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. Οπως τα καταγράφει ο κ. Ρακιντζής, αυτά είναι η προέλευση κάποιων από εκλογικές περιφέρειες υπουργών, η αποστολή βιογραφικών από πολιτικά γραφεία ενώ σε 62 περιπτώσεις ο έλεγχος δεν βρήκε καν βιογραφικό σημείωμα με τα τυπικά τους προσόντα.

Με αυτά κι αυτά, το μισθολογικό κόστος της επιχείρησης εκτοξεύεται στα 69,6 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση για να περιορισθεί, ωστόσο, ένα χρόνο μετά, καθώς οι προσλήψεις του 2009 ήταν με συμβάσεις ενός έτους και δεν ανανεώθηκαν. Είναι προφανείς, λοιπόν, οι αναφορές των εργαζομένων, ή πάντως μεγάλης μερίδας αυτών, σε πολιτικά γραφεία. Ανεξαρτήτως αυτού, ωστόσο, η αντίδραση σε μία ακόμη περικοπή των αποδοχών τους μοιάζει να είναι πέραν από αναμενόμενη και... υπερκομματική.

Απεργούν σε ΟΣΕ και λεωφορεία

Tο μετρό άρχισε να λειτουργεί και πάλι από νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής, με την επίδοση των φυλλαδίων επίταξης, ωστόσο, σε άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) οι απεργιακές επιπλοκές παρέμεναν έως και χθες.

Για παράδειγμα, από την Πέμπτη είχαν εξαγγελθεί απεργιακές κινητοποιήσεις σε λεωφορεία και τρόλεϊ. Πρόθεση των εκεί συνδικάτων, ήταν να συνεχιστούν μέχρι και την Τρίτη, αλλά είναι άγνωστο αν τελικώς αυτή η προοπτική θα υλοποιηθεί, μετά τις εξελίξεις στο μέτωπο του μετρό.

Την ίδια ώρα απεργιακές κινητοποιήσεις είχαν εξαγγείλει για χθες και σήμερα και οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ. Κατά συνέπεια, οι κινητοποιήσεις θα περιελάμβαναν και τον Προαστιακό, λόγω της ειδικής διασύνδεσης.

Ολες οι παραπάνω κινητοποιήσεις, που έχουν προκηρύξει τα συνδικάτα στα ΜΜΜ, είναι με την κάλυψη της ΓΣΕΕ και των Εργατικών Κέντρων Αθηνών και Πειραιά.

Πάντως, η διοίκηση των οδικών συγκοινωνιών προσέφυγε στη Δικαιοσύνη. Και το ζητούμενο είναι τι θα αποφανθεί η τελευταία. Επίσης ζητούμενο αποτελεί αν θα συνεχισθούν αυτές οι κινητοποιήσεις μέχρι και την Τρίτη, ιδιαίτερα μετά τις τελευταίες εξελίξεις στο Μετρό (σ.σ. για συμπαράσταση προς την απεργία των εργαζομένων του οποίου προκηρύχθηκαν).

Τέλος, σε ό,τι αφορά αυτό καθαυτό το μετρό, από την Παρασκευή το απόγευμα οι συρμοί κινούνται με ρυθμό Σαββατοκύριακου, όπως διαβεβαιώνεται από την πλευρά της διοίκησης του οργανισμού.

 

 

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

 


6

 





Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0 σχολιάστηκε):

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Είσοδος Μελών
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text